Grand Theft Auto IV
GTA IV Grand Theft Auto IV (GTA IV, GTA 4) je jedenáctý díl herní série Grand Theft Auto, vyvinutý firmou Rockstar Games pro herní konzole Xbox 360,PC a Playstation 3. GTA IV používá engine RAGE (Rockstar Advanced Game Engine) a fyzikální engine Euphoria od společnosti NaturalMotion. Děj hry se odehrává ve fiktivním městě Liberty City, které je založeno na současném New York City. V průběhu hraní lze naladit několik rádií, jako například Vladivostok, kterému propůjčila svůj hlas jakožto DJ Ruslana.
Cheaty
HW nároky
Obecně o hře
Patche
Screenshoty

Novinky

iCEnhancer C oznámen
Modifikace ve stylu Watch Dogs pro GTA IV
Vývoj modifikace IV: Multiplayer ukončen
Virtuální realita GTA IV
Modifikace GTA III RAGE Classic
Další novinky GTA IV...

GTA na Xzone
6541869
Více screenshotů

GTA IV – Naše recenze

Našel jsem jednu mou zapomenutou recenzi čtvrtého dílu Grand Theft Auto. Původně byla určena pro herní server czechgamer.com, avšak nikdy nebyla vydána.

GTA IV – Pohled po pár týdnech hraní
Je to už 12 let, co vyšel první díl Grand Theft Auto. Je to už 7 let, co vyšlo GTA III, první ze série GTA v 3D kabátu. Čas letí, hry se zlepšují... Jak dopadlo GTA IV? Je už takzvaný simulátor zločinu „vyšťavený“ nebo ne? Pojďte si přečíst můj názor po pár týdnech hraní.

První dojmy
První dojmy byly velice špatné. Po neuvěřitelné hodinové instalaci, která zahrnovala také stáhnutí Service Packu 3, který se mi stahovat nechtělo kvůli vzkušenosti jednoho kamaráda, jenž kvůli němu musel zformátovat disk, dále nainstalování Games for Windows a Rockstar Social Club, jsem hru konečně spustil. První, co jsem udělal, bylo nastavení full detailů, avšak po pár prvních animacích mi došlo, že to asi nebude to pravé ořechové. Hra mi nakonec jede plynule při 1024x768, minimální viditelná vzdálenost a vysoké detaily. Nemyslím si, že mám počítač, který by se hodil do šrotu (grafika 8800GT 512mb, 4GB RAM, procesor CPU AMD 64 X2 5400+). Hra je spíše velice špatně optimilizována. Zbytečně zatěžuje grafiku a RAMky nechává chladné. Druhé zklamání... Aby toho nebylo málo, tak příběh se rozjíždí velmi pomalu.

GTA IV recenze GTA IV recenze GTA IV recenze

Příběh
Jak jsem se zmínil o pár řádků výše - rozjezd dějové linie mi připadal velice pomalý, sice dá přece rozum, že jako čerstvý přistěhovalec nebudete hned ten největší king. Nebudu Vám tu popisovat důkladně děj hry, přišli byste o jednu z té nej složky hry. Nicméně aspoň Vám trošku nastíním Nikovu situaci. Váš bratranec Roman Vás, Nika Belice, lákal do USA s vidinou obrovských zisků, nadržených holek a „amerického snu“... Po příjezdu však zjístíte, že to vše byly pouhopouhé kecy a prosté lži. Z Romanovy vily se nakonec vyklube byt v rozpadajícím se domě, práce v taxislužbě zrovna taky moc nevynáší... Postupně se dostáváte do styku s podsvětím, stoupáte na společenském žebříčku, zkrátka, po pár nudných misích je to staré dobré GTA zpět.

Hra, město, mise
Hra se vrací do starého známého Liberty City, města inspirovaného New Yorkem. Nechybí zde Socha Svobody, Times Square, Empire State Building a mnoho dalších dominant takzvaného „Big Apple“. Nejsou to jen ty budovy, co Vás zaujme, ve čtverce to prostě žije, už to není to starý stereotypní město jako v předchozích dílech. Lidé se spolu baví, nosí přeplněné tašky, ale máte mnohem větší volnost. Volnost netkví jenom ve volném pohybování se po Liberty City, ale například také v misích. Jednou se mi stalo, že mi Roman volal, že potřebuje pomoc, ale já už byl na cestě ke své holce, tudíž jsem dal přednost jí. Po rande mě čekala cesta do nemocnice, abych Romana vyzvedl. Celou cestu domů mi vyčítal, proč jsem dal přednost holce. Nebo také v jedné misi mi byl zadán úkol zabít nějákýho týpka. Utíkal přede mnou až na střechu budovy, já měl na výběr, nechat ho utéct z města nebo jej shodit z budovy. Vybral jsem druhou možnost, jsem přece záporný hrdina a také mi takhle byl zadán úkol... Těžko říct, jak by to ovlivnilo pozdější průběh hry, jestli vůbec, ale i taková blbost a jednoduchost potěší.
Další zajímavá, zdánlivě obtížná, mise se odehrávala v staré nemocnici, kam jsem měl jít za účelem ukrást drogy. Dojel jsem na místo, prostřílel se až k drogám, vzal jsem je a najednou, animace, jak na budovu dělají policajti zásah. Poprvé jsem zemřel, na podruhé jsem si místo nejdříve obkoukl, našel jsem AK47, jako nejlepší metodu úniku jsem zvolil útěk na parkoviště za účelem ukradnutí auta. Ze zdánlivě obtížné mise se tedy nakonec vyklubala poměrně nenáročná mise.
Docela mě překvapila ještě jedna mise. Nejdřív mi byla doručena sms, ať se stavím na jedno místo v Liberty City, avšak tam se mi moc nechtělo. Když jsem mrknul na mapu, tak to bylo přes celé město... Ale cestou bych si mohl koupit hadry v luxusním obchodě Perseus, tak jsem se nakonec rozhodl, že tam skočím. Mise, kterou mi ten týpek zadal, byla opravdu zajívavá. Dojet k jednomu parku nacházejícího se u pobřeží. Tam mi byla doručena zpráva, ve které bylo číslo vyděrače, tak jsem ho prozvonil a hned mi bylo jasné, kdo je můj cíl. :) Takže kill, vzít paměťovku a zdrhnout před policajtama nebyl problém.
Celkově jsou mise takové ty staré odvez to tam, vyzvedni tamtoho, zabij tamtoho. Avšak vše na sebe tak krásně navazuje, že vám to ani nepřijde.

Minihry, novinky
Novinek je opravdu mnoho, mezi tu zásadní patří například mobilní telefon. Máte v něm uloženy kontakty, můžete psát zprávy, případně nějakou holčinu pozvat na rande. Rande spočívá v návštěvě občerstvení, kabaretu nebo také bowlingu, na který asi chodím nejraději. Je to opravdu pěkné zpestření, zvlášť, když už máte toho gangsterského života plný zuby.
Kromě mobilního telefonu můžete také použít internet, kde buď můžete serfovat na fiktivních stránkách nebo posílat a samozřejmě přijímat e-maily, případně prohlížet profily různých lidí.
Dalším pěkným zpestřením je koukání na televizi, ve které si každý přijde na své. Od zábavných pořadů, kreslených filmů přes talk show až po nabídky různého zboží.
Nově je také zpracovano kradení aut. Už to není to staré, dojdete k autu a otevřete ho. Auta jsou totiž zamknuta. Nyní musíte použít svou nohu nebo ruku k rozbití okna a až potom můžete nasednout.
Další novinkou je, že při neúspěšné misi Vám dojde sms, která Vám umožní misi „z fleku“ opakovat. To znamená, že nemusíte nikam jet, docela zjednodušení hry, které ale určitě potěší.

Grafika a engine
Možná ne každý bude se mnou v tomhle ohledu souhlasit, ale dle mého názoru vzhledem k obrovským rozměrům města, je grafika prostě nádherná. Pěkně barevně sladěná, propracována do těch nejmenších detailů. Engine je taky poměrně vydařený. Jednou jsem vlezl do bistra, vzal láhev kečupu a hodil ji po prodávajicím. :) V jedné misi zase máte za úkol vybrat výpalné, avšak majitel Vám nechce otevřít, tak vlezete za roh ulice, vemete cihlu a prohodíte ji oknem, hned svůj původní postoj přehodnotí.
Pohyby jsou ve hře udělány velice pěkně. Plavání, běhání, lezení přes různé překážky vypadají velice realisticky. Jedinou věcí, kterou bych vytknul je asi chození po schodech směrem dolů, budete si připadat jako invalida.
Jak jsem již popisoval výše, kradení aut má taky své kouzlo.

Nakupování
Když mě Roman poslal do ruského obchodu "Nová móda", tak jsem si říkal, tam mnoho novinek asi nebude. Omyl. Vešel jsem do obchodu a první, co mě zarazilo, bylo graficky propracované zboží vysísí na stojanech, případně poskládáno po regálech. A není nic jednoduššího, než dojít ke stojanu a zboží si na sobě vyzkoušet. Mezi různými motivy jednoho oblečení můžete přepínat pomocí šipek. Chcete si koupit bryle? Jak je libo.
Podobně je udělán také "obchod" se zbraněmi. V uvozovkách proto, protože už to nejsou ty klasické obchody, ale spíše tajné skrýše v různých budovách.

Auta a motorky
Jako v každém novém díle Grand Theft Auto i tady máte obrovský výběr aut. Už na ulicích tak často nepotkáváte motorky nebo kola jako například v San Anreas. Kola jednoduše zmizela, jak už to tak u série GTA býva, novinky přichází, ale také mízí, viz. možnost najmutí lidí z gangu, kupování nemovitostí, hledání skrytých balíčků... Na první motorky jsem narazil až díky jedné misi, ve které jsem se zapletl s motorkářským gangem.
Výběr aut je ale opravdu obrovský, každý si přijde na své. Od sporťáků až po obrovské tereňáky. S ovládáním je to už trošku horší, většina aut plave, ale není problém si zvyknout. Stejně tak jsem si časem musel zvyknout na kameru během řízení, při zatáčení musíte pohnout myší abyste viděli kam vlastně jedete, takže už nebudete jezdit jen na šipkách, ale musíte používat i myš, abyste neskončili mimo silnici.

Zvuky a dabing
Hudební a zvuková stránka byla vždy jedním ze základních pilířů série GTA, je tomu tak samozřejmě i v nejnovějším díle. A kdyby se Vám žádné z velmi širokého spektra rádií ve hře nelíbilo, tak opět není problém si nahrát své vlastní mp3 tracky. Ovšem rádií je velké množství, nevěřím, že by si v nich někdo nevybral. Vzhledem k tomu, že jsem velice tolerantní ke všem stylům hudby, tak jsem ani nějak rádia nepřelaďoval, jak by řekl kamarád „Každý máme iné chutě“.
Docela tradičně je i téměř dokonalý dabing. Každopádně nesmím nepodotknout na jednu postavu ze hry, nějákého jamajčana, který opravdu mluví jak prase, někdy mu něco rozumět je opravdu obtížné. Aby toho nebylo málo, tak Rockstar tak zmrvil i titulky. K postavě to však sedí, tak nakonec proč ne?

Závěrem
Před koupí hry mě odrazovalo mnoho internetových diskuzí, jak je hra neoptimilizovaná a zabugovaná. Ano je tomu tak, pokud nemáte minimálně doporučené hardwarové požadavky, tak bych s koupí hry doporučoval upgrade nebo spíše koupi nového PC. Nějáké zásadní bugy mi zůstaly skryty, možná to bylo způsobeno nainstalovým patchem.

+
dabing a zvuky
život velkoměsta